افرادی که تجربه رفتن به استخر را دارند می‌دانند که در تمام فصول مختلف سال می‌توان از وجود استخرها بهره برد تا اوقات خوش و مفرحی را ایجاد کرد. همانطور که می‌دانید هر چیزی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تحت مراقبت دائم قرار بگیرد؛ استخر‌ها نیز اگر همواره تحت مراقبت و حفاظت باشند، به صورت دائم می‌توانند خدمت‌رسانی کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با اطلاعاتی در حیطه حفظ پاکیزگی و مراقبت از استخر‌ آشنا شویم.

بررسی احتیاجات، مواد ترکیب شده با آب استخر و تمیزکاری

•    میزان قلیایی  و PH آب

تمامی ترکیبات آب استخر باید آزمایش شوند اما در ابتدا بایستی PH آب و میزان قلیایی که دارد را بسنجید؛ چرا که مقادیر این دو مورد بر عملکرد هرکدام تاثیر می‌گذارد و با بالا رفتن میزان یکی از آن‌ها، مقادیر آن یکی هم بالا می‌رود. شایان ذکر است که منظور از PH آب این است که میزان قلیایی و اسیدی بودن آب در چه حد و اندازه‌ای است.  PH آب بین هفت تا چهارده خواهد بود اما اگر این میزان عدد هفت بود، نشان‌دهنده آن است که آب استخر در وضعیت خنثی قرار گرفته است. در همین راستا فراموش نکنید که PH آب استخر خود را هر دو هفته حتما آزمایش کنید.

•     سنجش کلر آغشته شده در آب استخر

هر چند مدت، عملکرد و میزان مواد ترکیب شده با آب استخر را مورد بررسی قرار دهید. یکی از موارد بسیار ضروری برای ضدعفونی آب استخر، وجود کلر کافی است. می‌توانید از قرص‌های اصل و محلول‌های کلرزنی مخصوص برای آب استخرتان بهره ببرید. این تجهیزات کلری، آب استخر را تمیز نگه می‌دارند و در برابر اشعه‌های خورشیدی نیز مقاوم هستند‌. جالب است بدانید ما‌ده‌ای وجود دارد که مانع از این می‌شود کلر آب به وسیله اشعه فرابنفش خورشید از بین برود، نام این ماده نجات دهنده اسید سیانوریک است.

سنجش کلر آغشته شده در آب استخر

•    سنجش سختی کلسیم و جامدات در آب استخر

از طریق سنجش سختی کلسیم آب استخر می‌توان به میزان کلسیم موجود در آب واقف شد. اگر کلسیم آب کم باشد، آب دارای خاصیت خورندگی خواهد بود و حتی می‌تواند محوطه و حواشی استخر شما را تماما دچار آسیب و خرابی کند. بررسی جامدات آب استخر نیز از مواردی است که نباید فراموش شود؛ این مواد شامل: کلسیم، سدیم، پتاسیم، سولفات، بی‌کربنات و منیزیوم می‌شود و جز مقادیر اندکی از مواد آلی محلول در آب استخر هستند. با توجه به ابعاد و شکل استخر خود اقدام به تعادل‌سازی هر کدام از این مواد کنید تا بیشترین سود را از کیفیت عملکرد استخرتان ببرید.

•  تهیه گزارش

برای راحتی کارتان در آزمایشات، یک جدول تهیه کنید و هربار پس از آزمایش، مقادیر اجزای موجود در آب استخر خود را به صورت گزارش بنویسید. افراد متخصص آزمایش روزانه از آب استخر را توصیه می‌کنند اما شاید این برای اغلب افراد کاری دشوار باشد. شما می‌توانید بسته به توان و امکانات خود، هر چند روز یک‌بار در بازه زمانی مشخص به آزمایش کردن آب استخرتان رو آورید. تنها در این صورت همیشه از نحوه خدمت رسانی و عملکرد استخرتان مطمئن و راضی خواهید بود.

•     استفاده از محصولات شوک‌دهنده و جلبک کش

انجام این کار ضروری است؛ چرا که شوک وارد شده به آب، باعث حفظ تمیزی استخر شده و از سوزش چشم و ایجاد بوی غلیظ به سبب وجود کلر نیز جلوگیری می‌کند. آب استخر می‌تواند تحت تاثیر باد و باران تبدیل به خانه‌ای برای گیاهان میکروسکوپی شود؛ این گیاهان مانع استفاده مفید از آب استخر شده و سبب عدم عملکرد مناسب مواد شیمیایی در آب نیز می‌شوند.

•    استفاده از تجهیزات ضد آلودگی

برای حفظ تمیزی استخر خود، هرروز آن را از آلودگی‌ و پسماند‌های مختلف تمیز کنید. برای این منظور می‌توانید از ابزار‌های جمع‌آوری اشغال موجود در فروشگاه‌ها بهره ببرید.

اصول مراقبت از استخر

•    بررسی عملکرد فیلتراسیون

سیستم‌های فیلتراسیون مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در هر استخری باید نصب و مورد استفاده قرار بگیرند. این سیستم‌ها باید همواره به صورت روزانه تمیز و تحت مراقبت باشند تا آبی شفاف و باکیفیت در اختیارتان قرار بگیرد.

جمع بندی اصول مراقبت از استخر

در انتها شما عزیزان با‌ رعایت نکات گفته شده در این مقاله، می‌توانید به آسانی و درستی اقدامات لازم جهت محافظت از استخر خود را انجام دهید و آن را تمیز و بهداشتی نگه دارید. اگر خواستار این هستید که مالک استخری با عملکرد موفق باشید، هرگز از توجه و اهمیت وافر به استخر خود غافل نشوید. شما هم اگر نظر یا پیشنهادی درمورد مراقبت‌های آب استخر دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.