از اتفاقات خاصی که همواره استخرداران با آن‌ در تماس هستند و نوعی چالش نیز به شمار می‌رود، کم شدن سطح آب استخرها است. کم شدن آب استخر موضوعی است که به هیچ عنوان نباید ساده از کنار آن گذشت؛ چرا که نادیده گرفتن این مسئله سبب ایجاد مشکلات عمیق دیگری برا‌ی شما خواهد شد.

علل مهم کم شدن آب استخر

دلایل متفاوتی هستند که به کم شدن‌ آب‌استخر منجر می‌شوند. اکنون در همین راستا با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی علت‌های کم شدن آب استخر‌ بپردازیم.

هزینه‌ها و تجهیزات

برخی علت این امر را هزینه‌های سرسام‌آور آب و برق می‌دانند؛ زیرا هربار که حجم آب رو به کاهش می‌رود به ناچار اقدام به آب‌گیری دوباره می‌کنید. همین عامل کافی است تا شما را به عنوان یک مشترک پرمصرف بشناسند. تخریب بعضی وسایل و تجهیزات مربوط به محوطه استخر نیز علت‌ دیگری است که می‌تواند بر کاهش سطح آب استخرتان تاثیر بسزایی بگذارد.

نشتی و تبخیر

نشتی یا وجود تبخیر در  لوله‌ها و حواشی استخر می‌توانند عوامل بسیار موثری باشند تا کاهش میزان آب استخر را به همراه داشته باشید. بالا رفتن دمای آب، مقادیر ضدعفونی‌کننده، میزان گردش آب و هوا می‌توانند بر تبخیر آب و نهایتا کم شدن آب استخر تاثیرگذار باشند.

شایان ذکر است که بدانید، استخر‌های بیرونی یا روباز در فصول گرم سال بیشتر با این چالش روبه‌رو می‌شوند اما این نوع تبخیر، کاهش سطح آب زیادی را به دنبال نخواهد داشت؛ دلیل بسیار مهمی که بر کاهش چشمگیر سطح آب استخر تاثیر می‌گذارد، وجود تخریب و نشتی در عناصر سازنده محوطه آب استخر شما است.

علل مهم کم شدن آب استخر

جلوگیری از کم شدن آب استخر

برای صرفه‌جویی در هزینه، انرژی‌های مصرفی و جلوگیری از کاهش سطح آب استخر‌تان عوامل گوناگونی وجود دارند که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید آب استخر خود را حفظ کرده و هزینه‌ کمتری را متحمل شوید. حال، به معرفی این روش‌ها برای جلوگیری از کم شدن آب استخر خواهیم پرداخت.

استفاده از روکش یا سایه‌بان

استخر‌هایی که در مکان‌های سرپوشیده ساخته نشده‌اند هر هفته تا حدود سه اینچ از آب خود را از دست می‌دهند؛ این استخرها در معرض انواع آلودگی از جمله گرد و خاک، شاخ و برگ گیاه، فضولات حیوانات و دوده موجود در هوا هستند. علاوه بر این، عوامل موثر بر ایجاد دمای بالا‌ و در نتیجه آب می‌توانند بر کم شدن آب این استخر‌ها تاثیر بگذارد.

اگر می‌خواهید با این عوامل در نیفتید، با چالش‌های موثر بر کم شدن آب و هزینه‌های بسیار بالای قبوض مواجه نشوید، از روکش‌های مخصوص استخر بهره ببرید؛ در این صورت استخرتان را از تبخیر آب و انواع آلودگی حفظ و با بیشترین کیفیت به شناگران ارائه خدمت خواهید کرد. جالب است بدانید استفاده مناسب از یک روکش با‌کیفیت برای استخر،‌ می‌تواند تا نزدیک ۸۰ درصد در تبخیر نشدن آب استخر به شما کمک کند.

نظارت بر نشتی‌های ایجاد شده و تعمیر آن‌ها

برای تشخیص نشتی عناصر و لو‌له‌های استخر بایستی یک متخصص، ترک‌ها و انواع شکاف‌های به وجود آمده را کاملا تحت بررسی قرار دهد؛ سپس اقدام به تعمیر و ایمن‌سازی آن‌ها شود.

پایین آمدن دما و حفظ خنکی آب استخر

همانطور که می‌دانید گرما و بالا رفتن دمای آب استخر علتی‌ است که باعث تبخیر و نتیجتا کم شدن آب ‌استخر می‌شود؛ برای این‌که از بالا رفتن دمای‌ استخر جلوگیری کنید باید سیستم‌های گرمایشی موجود برای گرمازایی در آب را خاموش کنید تا خنکی آب استخر حفظ شود و عناصر شیمیایی موجود در آب نیز خواص خود را از دست ندهند.

افزودن بر میزان کلر در پایان روز

گرمای ساطع شده از سوی خورشید می‌تواند بر سرعت تبخیر شدن آب استخر شما بیفزاید، اگر استخرتان مجهز به سیستم‌های خودکار جهت ضدعفونی آب است؛ فقط باید را‌ه‌اندازی این سیستم‌ها را به پایان روز و هنگام غروب آفتاب موکول کنید و ترکیبات کلر را به آب بیفزایید.

جلوگیری از کم شدن آب استخر

ایجاد فضای سبز و مانع

برای این‌که از تبخیر و گردش باد به سمت آب استخر خود جلوگیری کنید، می‌توانید حواشی و دور تا دور استخر را از درختان و گیا‌هان بوته‌ای پر کنید تا این عوامل مانع از عبور شدید وزش باد، تبخیر آب و در نتیجه کم شدن آب استخر شما شوند.

تعمیق محوطه آب استخر

از این روش معمولا برای استخر‌های کشاورزی و سدها بهره‌بری می‌کنند؛ کاهش مساحت و عمق بیشتر از تماس آب با باد و گرما می‌کاهد و حجم آب استخر را نیز حفظ خواهد کرد.

از کار انداختن دستگاه‌ها و عناصر

وجود آب‌نما و فواره می‌تواند بر زیبایی محیط اطراف استخر بیفزاید؛ این در حالی است که استفاده از آن‌ها سبب ایجاد درهم‌شدگی در آب و هوا می‌شود و در نهایت تبخیر آب را نیز به دنبال خواهید داشت.

نصب یک مانع یا سقف کاذب و شیشه‌ای

تعبیه یک محفظه حفاظت کننده برای آب استخر، امر انسداد مسیر باد را محقق می‌کند و می‌تواند بر کم کردن میزان تبخیر آب استخر تاثیر بسزایی بگذارد. 

جمع بندی کم شدن آب‌ استخر

در آخر باید بگوییم که کیفیت و حجم آب استخر شما می‌تواند بر استفاده مجدد شناگران تاثیر بسزایی بگذارد. در این مقاله با عواملی که از کم شدن آب استخر جلوگیری می‌کنند آشنا شدیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد. شما نیز اگر در مورد اجرای عوامل نام برده تجربه‌ای دارید، آن را در بخش نظرات با ما و دیگر استخرداران که به دنبال تجربیات هستند در میان بگذارید.