با پیشروی روند گرمای هوا در بیشتر نقاط دنیا، قاعدتا درخواست‌ها برای استفاده از تفریحات و ورزش‌های آبی هم بیشتر خواهد شد. خواص درمانی و روحیه‌بخش ورزش‌های آبی، سبب می‌شود تا بر عمر مفید ما انسان‌ها افزوده شود. در این میان ممکن است برخی بنابر دلایل شخصی‌ای که دارند، بخواهند اقدام به ساخت یک استخر در محل زندگی یا زمین خود کنند و نیاز به استفاده از استخر‌های عمومی را از زندگی خود حذف کنند. این اشخاص با ساخت یک استخر برای خود، از مزایایی مانند صرفه‌جویی در هزینه و وقت بهره‌مند خواهند شد. اکنون در همین راستا به معرفی مراحل ساخت استخر بر روی سطح زمین می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

نوع استخری که‌ روی سطح زمین ساخته می‌شود.

استخر‌ها بسته به سلیقه و سرمایه‌ای که دارید، می‌توانند جنس‌های مختلفی داشته باشند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بیشتر استخر‌ها با بتن ساخته می‌شوند. در مورد استخر‌هایی که روی سطح زمین ساخته می‌شوند باید بگوییم که بیشتر افراد از استخر‌های از پیش‌ساخته استفاده می‌کنند؛ علت این امر زحمت کمتر و سرعت بالاتر این‌گونه استخر‌ها در روند ساخت است.

ساخت استخر در سطح زمین

اگر قصد داشته باشید استخری بتنی بسازید، برای بالا بردن مقاومت استخر بایستی حسابی هزینه کنید و مطمئن باشید که در اندازه‌گیری دیواره‌ها درست و حساب‌شده عمل کرده‌اید. بعد از آن آب‌بندی یا عایق‌کاری انجام می‌شود تا از هرگونه آب‌دهی استخر ممانعت شود.

معمولا پایه و پیکربندی این قبیل استخر‌ها فلزی است. علت بهره‌گیری از فلز برای ساخت این استخر‌ها که بر روی سطح زمین ساخته می‌شوند این است که ظرفیت استخر بالاتر برود تا بتواند حجم زیادی از آب را در خود حفظ و نگهداری کند. 

 در ساخت این استخر‌ها باید توجه شود که با ریسک‌های تخریب مواجه نشوید، برای جلوگیری از این چالش، به پی‌ریزی بسیار عالی و سودمند نیاز خواهید داشت که در فرآیند ساخت بایستی حتما به این امر پرداخته شود.

استخر شیشه‌ای

استخر شیشه ای

باید گفته شود که استخر‌های ساخته شده بر روی سطح زمین می‌توانند شیشه‌ای هم باشند. شایان ذکر است که بدانید درست است که استخر‌های شیشه‌ای زیبا، شیک و بادوام هستند، اما مناسب برای استفاده تمام افراد نیستند، چرا که تنها افرادی می‌توانند از این استخرها بهره ببرند که توانایی پرداخت هزینه‌های گزاف این استخرها را داشته باشند.

استفاده از استخر‌های پیش‌ساخته

به راحتی می‌توان گفت که استفاده از استخر‌های از پیش‌ساخته شده بر روی سطح زمین، یکی از گزینه‌های پرطرفدار است. همانطور که مشخص است، این قبیل استخر‌ها از قبل در کارگاه یا کارخانه ساخته می‌شوند و تنها برای نصب به محل مورد نظر شما منتقل خواهند شد.

این قبیل استخر‌ها در ابعاد دلخواه شما ساخته می‌شوند. هزینه مناسبی که این استخر‌ها دارند سبب پراستفاده بودن آن‌ها میان افراد مختلف شده است. پس از نصب استخر تا چهار ساعت بعد می توانید از آن استفاده کنید و تجربه یک آب‌تنی متفاوت را در زندگی خود به ثبت برسانید.
برای تصفیه آب این استخر‌ها باید یک پمپ مناسب تهیه شود. بدانید که اگر لوله‌کشی محل ساخت مناسب نباشد با چالش مواجه خواهید شد و در این صورت بایستی از یک تیم حرفه‌ای مشورت بگیرید. معمولا نوع پمپ و تصفیه این قبیل استخر‌ها با حجم و ابعاد استخر تناسب بسیار خوبی دارند و در حفظ آبی با کیفیت راحت خواهید بود.

هزینه ساخت استخر روی زمین

میزان هزینه برای ساخت این قبیل استخر‌ها که روی سطح زمین احداث می‌شوند، نسبتا زیاد است؛ چرا که باید به نوع اسکلت و فونداسیون آن‌ها حسابی اهمیت دهید. همچنین باید از مصالحی استفاده کنید که کیفیت عالی‌ و مناسبی دارند.

فرآیند ساخت استخر بر روی سطح زمین

طراحی نقشه مناسب 

برای بخش طراحی استخر، می‌توانید از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید، طراح اقدام به تهیه طراحی‌های چندبعدی از استخر شما می‌کند سپس آن‌ها را جهت بررسی به تیم سازنده استخر منتقل می‌کند.

تعیین موقعیت ساخت استخر

برای مشخص کردن مکان ساخت استخر روی سطح زمین باید نکات مربوط به موقعیت جغرافیایی،  نصب تجهیزات تصفیه و لوله‌کشی را حتما در نظر بگیرید و امکان‌سنجی کنید.

تعیین میزان استقامت زمین

در این مرحله بایستی پایداری خاک و مقاومت زمین کاملا تحت بررسی و آزمایش قرار داده شود.

تخمین محاسبات

در این مرحله، متخصصان حرفه‌ای سازنده استخر روی سطح زمین، به بررسی نحوه گود‌برداری، نوع ساخت دیواره‌ها و کف استخر می‌پردازند.
در انتها هم بسته به نوع استخری که انتخاب کرده‌اید به آجرچینی یا کاشی‌کاری پرداخته می‌شود، سپس عایق‌کاری و رنگ‌آمیزی نهایی انجام می‌شود.

فرآیند ساخت استخر بر روی سطح زمین

نکات مهم برای ساخت استخر روی زمین

۱.  سنجش کیفیت آب موقعیت ساخت استخر 
۲ .  سنجش خصوصیات شیمیایی‌ خاک محل احداث استخر.
۳.  توجه به این نکته که این استخر‌ها عمق و ظرفیت نسبتا کمی دارند و تنها صرفا برای تفریحات آبی اندک کارایی دارند، مگر این‌که موقعیت و هزینه‌ها به شما امکان ساخت استخری وسیع‌تر را بدهند. راحتی استفاده از این قبیل استخر‌ها در این است که برای تامین آب و ‌برق استخر با چالش خاصی مواجه نخواهید شد و راه‌اندازی آن‌ها کار دشواری نیست.

جمع بندی ساخت استخر روی زمین

در این مقاله با ساخت استخر‌ها بر روی سطح زمین آشنا شدیم، دانستیم که هنگام ساخت استخر بر روی زمین باید از یک تیم متخصص کمک بگیریم تا با موانع مختلف مانند تخریب استخر مواجه نشویم. امیدواریم مطالعه این متن برای‌ شما سرمایه‌داران عزیز مفید واقع شده باشد. شما دوستان نیز اگر تجربه ساخت یک استخر‌ بر روی سطح زمین را دارید، آن را با ما و دیگر علاقه‌مندان در این حیطه در میان بگذارید.