اکنون دیگر دوران استفاده از لوله‌های قدیمی و فلزی به سر رسیده است، چرا که جایگزین‌های بسیار مناسب‌تری به جای آن‌ها در بازار عرضه می‌شود. لوله‌های pvc و   upvcنمونه‌هایی هستند که به عنوان جایگزین این لوله‌های قدیمی در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه با ما همرا باشید تا با تفاوت‌هایی که این  دو لوله با هم دارند آشنا شویم. 

تفاوت لوله‌های pvc و upvc

اساسی‌ترین تفاوتی که میان این دو لوله خودنمایی می‌کند این است که لوله‌های upvc حاوی فتالات هستند؛ به این معنا که این لوله‌ها، قابلیت لوله‌کشی برای آب شرب را دارند و دربرابر آتش‌سوزی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند؛ همچنین از نظر ایمنی، یک سرو گردن از لوله‌های pvc بالاتر هستند.

موارد مصرف لوله‌های  upvc 

استفاده‌های کاربردی فراوان در صنعت ساختمان‌سازی؛ از لوله‌های upvc به عنوان یک جایگزین مناسب برای لوله‌های قدیمی و نامرغوب استفاده می‌شود، مخصوصا برای سیستم‌های انتقال آب و فاضلاب ساختمان‌ها.

 این در حالی‌ است که از لوله‌های  pvc اغلب برای لوله‌کشی و انتقال‌ آب‌های غیرآشامیدنی استفاده می‌شود؛ زیرا در ساخت این لوله‌ها خیلی روی مسائل بهداشتی تمرکز نمی‌شود. بیشتر موارد مصرف این لوله‌ها در عایق‌کاری‌ کابل‌های برق و مراقبت از سیم‌هایی است که رسانایی آن‌ها برای جریان برق ضروری است. یکی از پرفایده‌ترین محصولات حیطه پتروشیمی، لوله‌های pvc است که به علت قیمت مناسب و ارزانی که دارد در ساختمان‌سازی از آن‌ها بهره می‌برند.

مزایا:

۱. در فرآیند نصب بسیار آسان هستند.
۲. دارای انعطاف پذیری بسیار خوبی هستند .
۳.مقاومت و عمر بالایی دارند.
۴. هزینه کمی دارند.
۵. ضد اشتعال هستند‌.
۶.  خاصیت ضد زنگ و پوسیدگی دارند.

تفاوت‌های فیزیکی

لوله‌های pvc کاملا سبک و محکم هستند؛ همچنین خاصیت منعطف و پلاستیکی‌ای دارند اما در رابطه با لوله‌های  upvc باید بگوییم که مانند pvcها هستند با این تفاوت که سخت‌ و غیرپلاستیکی‌اند.

تفاوت لوله‌های pvc و upvc

تفاوت‌های ساختاری

در واقع pvc به یک نوع پلاستیک گفته می‌شود که استفاده‌های جهانی دارد و هرساله تا حدود ۶ درصد بر استفاده از آن افزوده می‌شود. لوله‌های pvc نه تنها در صنعت ساختمان‌سازی استفاده‌های وافری دارند، بلکه در امور بهداشتی، حمل و نقل، بسته‌بندی و طراحی‌ها نیز نقش بسیار پراهمیتی دارند.  Pvcها به عنوان یک جایگزین عالی برای لوله‌های مسی یا آلومینیومی در میان افراد به عرضه و استفاده می‌رسند. 

استفاده راحت و بی‌دردسر از این لوله‌ها سبب رشد اقتصادی تولیدکنندگان این محصول شده است. انعطاف در استفاده از این لوله به این صورت است که می‌توانید با خیال راحت لوله‌ها را به اندازه‌های متفاوت تبدیل کنید و با چسب حرارتی آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید. پایه مواد تشکیل‌دهنده لوله‌های pvc  کلر و وینیل است. همچنین با اضافه کردن فتالیت و کلسیم بر خاصیت انعطاف‌پذیری، عمر مفید و دوام این لوله‌ها افزوده می‌شود.

از لوله‌های pvc در صنایع شهری و استانی به عنوان جایگزینی عالی برای فلزات بهره‌بری می‌شود. علت این امر آن است که بریدن pvc بسیار راحت‌تر از آهن و فلزات سخت است. دوام و عمر طولانی این لوله‌ها استفاده‌ها را اقتصادی و سودمند‌تر کرده است طوری که بر منافع شما افزوده خواهد شد.

در طرف دیگر لوله‌های upvc هستند. این لوله‌ها اغلب از سنگ نمک و نفت ساخته می‌شوند، بسیار سخت و محکم‌اند و تنها در اثر فشار بسیار بالا  تغییرپذیر می‌شوند. این لوله‌ها کاربرد فراوانی در جابه‌جایی آب در ساختمان دارند. نقش سختی این لوله‌ها در ساخت‌وساز‌های مختلف بسیار پراهمیت است.

مواد سازنده این لوله‌ها، دربرابر تغییرات آب‌و‌هوایی و عوامل ایجاد پوسیدگی بسیار مقاوم و ضدضربه عمل می‌کنند و در دماهای مختلف کارایی و شکل و رنگ خود را حفظ می‌کنند. در ساخت لوله‌های upvc از کلسیم و روی بهره‌گیری می‌شود که همین امر سبب مقاومت بالای این لوله‌ها در برابر عوامل گوناگونی مانند دمای بالا و مواد شیمیایی شده است. لوله‌های upvc به علت وزن مناسبی که دارند در فرآیند حمل و نقل بسیار بی‌زحمت هستند. در انتها باید بگوییم که درست است که میزان انعطاف لوله‌های upvc نسبت به pvc کمتر است اما به دلیل قابلیت بازیابی که دارند، استفاده از آن‌ها در ساختمان‌سازی بسیار بیشتر از لوله‌های pvc  است.

جمع بندی

در این مقاله به مقایسه لوله‌های  pvc  و upvc پرداختیم، اکنون بسته به نیاز خود می‌توانید هرکدام از لوله‌ها را خریداری کنید. امیدواریم با مطالعه این متن با توجه به نیاز‌های خود لوله مناسب را انتخاب کنید‌. شما نیز اگر تجربه استفاده از این دو لوله‌ را در ساختمان‌سازی های خود دارید، آن را در بخش نظرات با ما و دیگر افراد مشغول در امور ساخت و ساز در میان بگذارید.