با بروز گرما، فشار‌های روانی و بیماری‌های مفصلی متفاوت، خیلی از افرادی که سرمایه و امکانات کافی را دارند اقدام به ساخت استخر برای خود می‌کنند تا از خواص درمانی و تفریحی آن نهایت سود را ببرند. همچنین در وقت، هزینه‌ها و موارد بهداشتی نیز بهره‌بری کافی را داشته باشند.

مراحل ساخت استخر

جالب است بدانید که مراحل ساخت استخر در تمام دنیا تقریبا یکسان است. اکنون با ما همراه باشید تا به معرفی مراحل ساخت استخر بپردازیم.

۱. گرفتن مجوز برای ساخت استخر

برای ساخت استخر خود، نیاز خواهید داشت تا در ابتدا مجوز‌های لازم را از شهرداری شهر خود دریافت کنید، پس از آن می‌توانید با خیالی آسوده اقدام به ساخت استخر کنید.

۲. مشخص کردن محل احداث استخر

پس از گرفتن مجوز برای ساخت استخرتان، باید مکان ساخت استخر را مشخص کنید، ممکن است در انتخاب مکان استخر با چالش‌هایی در مورد حذف یا گذاشتن اجسام مواجه شوید. نگران نباشید و از همان ابتدا برای انتخاب مکان ساخت استخر سنجیده و حساب شده عمل کنید.

۳. نوع سازه استخر

پس از تعیین مکان ساخت، بسته به سرمایه‌تان با مصالحی که می‌خواهید باید اقدام به پی‌ریزی و ساخت بدنه و کف استخر کنید. اکثر استخرها با بتن پی‌ریزی می‌شوند. معمولا برای ساخت استخر‌ در منازل از سه مورد زیر بهره‌گیری می‌شود:

  •  آجر
  • بتن
  • فایبرگلاس
  • استفاده از لایه‌های فولادی یا استیل

شایان ذکر است که بدانید از پردوام‌ترین و بهترین روش‌های ساخت استخر، ساخت استخر با بتن است که البته هزینه بالایی را از شما می‌طلبد؛ بنابراین چنانچه مایلید سال‌های طولانی از وجود استخرتان بهره ببرید و با چالش‌های مربوط به تعمیرات مواجه نشوید، پیشنهاد ما را در نظر بگیرید که ساخت استخر با بتن را جز گزینه‌های اصلی‌تان قرار دهید.

مراحل ساخت استخر

۴. لوله‌گذاری سیستم تصفیه استخر

تعبیه یک سیستم تصفیه مناسب و استاندارد، یکی از اصلی‌ترین کارهایی‌ است که باید در حین ساخت استخر به آن توجه کنید. وجود سیستم تصفیه نه تنها از تکثیر آلودگی و انواع باکتری جلوگیری می‌کند، بلکه باعث صرفه‌جویی در مصرف آب نیز خواهد شد.

۵. آب‌بندی استخر

در این مرحله به بررسی آب‌دهی استخر پرداخته می‌شود و در صورت وجود این مشکل اقدام به عایق‌کاری یا آب‌بندی می‌کنند؛ سپس نازک‌کاری استخر انجام می‌شود. این روزها ساز‌ه استخر‌ها با پلیمر‌های مختلف آب‌بندی می‌شوند. در صورتی که امر آب‌بندی به خوبی انجام شود برای مدتی طولانی از آب‌دهی استخر در امان خواهید بود.

۶. پوشش‌دهی استخر 

در این مرحله با توجه به سلیقه و سرمایه‌ای که دارید می‌توانید از انواع کاشی سرامیک‌های زیبا بهره ببرید. هنگام خرید باید به این نکته توجه شود که اقدام به خرید نوعی از آن‌ها کنید که دارای لعاب کافی باشند و هنگام شست‌و‌شو با اسید از بین نروند.

یک روش دیگر برای پوشش‌دهی استخر، استفاده از رنگ‌های ضدآب است که عمر کمتر و آسیب‌پذیری بیشتری دارند، رزین‌‌کاری نیز روش‌ جدیدی است که برای پوشش استخر از آن استفاده می‌شود. استفاده از رزین سبب این می‌شود که نمایی مانند نقاشی از استخر شما نشان داده شود.

۷. نوردهی در موقعیت استخر

می‌توانید از چراغ‌های IP68 ضدآب برای بخش روشنایی استخرتان استفاده کنید و در همین راستا به خاطر داشته باشید که باید از ولتاژ برق مناسبی استفاده کنید تا جان شناگران با خطری مواجه نشود. کارهای مربوط به سیم‌کشی‌ بخش روشنایی استخر در قسمت کاسه آن انجام می‌شود؛ سپس چراغ‌ها نصب و عایق‌کاری خواهند شد. بسته به سلیقه خود می‌توانید کاملا خلاقانه اقدام به نورپردازی استخرتان کنید و جلوه‌ای درخشان از آن نمایان سازید. می‌توانید با نورپردازی مناسب و استفاده از رنگ‌های شادی‌بخش، شادی و تفریح خود را در مکانی پرنور و چند رنگ تکمیل سازید.

جمع‌بندی از مراحل ساخت استخر

در این مقاله به معرفی مراحل ساخت استخر پرداختیم‌‌. امیدواریم مطالعه این متن برای ساخت استخر شما مفید واقع شده باشد. اکنون با توجه به سرمایه و امکانات خود می‌توانید اقدام به ساخت استخر کنید. شما نیز اگر تجربه ساخت استخر را دارید، آن را در بخش نظرات با ما و دیگر سرمایه داران علاقه‌مند به این حیطه در میان بگذارید.