در دنیای امروز با پیشروی ساخت و ساز‌های آپارتمانی متعدد و تفریحات اینترنتی، مردم در تنش‌های روانی بیشتری قرار گرفته‌اند. در این میان ممکن است برخی افراد سرمایه و امکانات کافی را داشته باشند و بخواهند اقدام به ساخت مکان‌های تفریحی، مانند استخر‌ در باغ یا فضای بیرونی خانه خود ‌کنند و به این نحو از هوای تازه و آب‌تنی به صورت یک‌جا لذت ببرند. از دیگر فوایدی که ساخت یک استخر مجهز و با کیفیت در محوطه زندگی خود دارد این است که در وقت و هزینه‌های‌تان نیز صرفه‌جویی می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه ساخت و ساز استخر‌ها در باغ و محیط‌های باز آشنا شویم‌.

مکان ساخت استخر

برای ساخت استخرها در فضای باز، آن‌ها را در جایی که آفتاب خوبی می‌تابد، می‌سازند تا در فصول سرد برای گرم کردن آب مشکلی نداشته باشید و از آب‌تنی در استخر خود لذت ببرید. هنگام ساخت استخر‌ در باغ باید به این نکته توجه شود که اطراف استخر مانع‌های گیاهی و سخت وجود نداشته باشد. چنانچه این نکته را رعایت کنید، کمتر با چالش تمیزی و نظافت در استخر مواجه خواهید شد.

نوع استخر

قبل از اینکه اقدام به ساخت استخر کنید، باید تصمیم بگیرید چه نوع استخری دوست دارید بسازید تا از میزان هزینه‌ و نوع مواد سازنده آن مطلع شوید. اگر به دنبال ساخت استخری هستید که ارزان و کم زحمت باشد، ساخت استخر با بلوک سیمانی و کف بتن را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما به خاطر داشته باشید که دوران ارائه خدمت این دست استخر‌ها نسبتا کم خواهد بود.

نوع استخر

در نقطه مقابل، استخری که با آرماتوربندی و بتن‌ریزی ساخته ‌شود هزینه بسیار بالایی را از شما می‌طلبد. ساخت استخر با فایبرگلاس هم می‌تواند جز گزینه‌های انتخابی شما باشد. این نوع استخر‌های از پیش ساخته شده عمر مفید طولانی خواهند داشت. در همین راستا باید بدانید که برای ساخت استخر‌ها از آجر و سرامیک هم بهره گرفته می‌شود. می‌توانید مطابق با سرمایه و امکاناتی که دارید نوع ساختار و پیکربندی استخر مورد نظرتان را تعیین کرده و اقدام به ساخت آن کنید.

نکات مهم قبل از شروع ساخت استخر در باغ

پس از تعیین نوع استخر و موقعیت ساخت آن، اندازه و شکل استخر مشخص می‌شود. در این موارد می‌توانید توسط مشورت با یک طراح متخصص، بهترین طراحی را مطابق با سلیقه خود پیدا و انتخاب کنید. بعد از فرآیند طراحی، باید اهداف خود را با تیم متخصص یا شرکتی که قرار است استخر را برای‌تان بسازد در میان بگذارید؛ سپس با اخذ مجوز‌های لازم شروع به ساخت استخر در باغ خود کنید.

بهترین وقت برای ساخت یک استخر چه زمانی است؟

برای پیشروی مناسب کارهای ساخت یک استخر، بهترین زمان برای شروع ساخت، اسفند ماه است. چرا که اوضاع در تعادل است، هوا خیلی سرد یا خیلی گرم نیست؛ این بهترین موقعیت برای شروع ساخت یک استخر است. در این صورت با گرمای پس از سال و تورم‌هایی ‌که در پی آن می‌آید مواجه نخواهید شد، ساخت استخرتان تا روز‌های گرم سال به اتمام خواهد رسید و از آب‌تنی در فصول گرم لذت بسیاری را تجربه خواهید کرد.

مراحل اجرایی ساخت یک استخر در باغ

۱. در ابتدای فرآیند ساخت استخر، عملیات خاک‌برداری از مکان ساخت استخر را انجام می‌دهند. بعد از آن بخش‌های پرعمق و کم‌عمق استخر را با بتن پی‌ریزی می‌کنند، سپس دیواره‌ و کف استخر را آرماتوربندی می‌کنند.

۲. اکنون به هسته اصلی فرآیند ساخت یعنی، لوله‌کشی تاسیسات استخر می‌رسیم. باید لوله‌های  ورود و خروج  آب سرد و گرم کار گذاشته شوند، سپس اقدام به سیم‌کشی جهت برقراری روشنایی در استخر بشود. موتورخانه نیز در جایی یک‌متر پایین‌تر از کف استخر تعبیه خواهد شد.

۳. در این مرحله اقدام به ساخت کف استخر می‌شود؛ چنانچه برای ساخت کف از بلوک‌های سیمان استفاده کنید هزینه کمتری را صرف خواهید کرد اما پس از انجام آن باید حفره‌های باقی‌مانده را بپوشانید تا از نفوذ آب جلوگیری شود. برای ساخت دیواره‌های استخر هم می‌توان از بلوک‌ و بتن‌‌ها بهره‌گیری کرد تا استخر را تکمیل‌تر کنید.

۴. اکنون که دیواره‌ها و کف خشک شدند به سراغ فرآیند آب‌بندی یا عایق کردن می‌رسیم. معمولا برای ایجاد عایق‌کاری در استخر از مخلوط سیمان، پودر‌های مختص محکم‌سازی و چسب استفاده می‌شود. آب‌بندی استخر به این صورت آزمایش می‌شود که استخر را تا جایی که ظرفیت آن اجازه بدهد از آب پر می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه نم در اطراف استخر و کم شدن آب آن، استخر را دوباره عایق‌کاری می‌کنند تا زمانی که هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته باشد.

۵. پس از انجام امر آب‌بندی استخر، نوبت به پر کردن دیواره‌های خارجی استخر می‌رسد. این عمل را با به کارگیری شفته آهک میسر می‌سازند. پس از آن روی سرامیک‌کاری و نمای بیرونی استخر کار می‌شود و ابزارهای مرتبط با تصفیه مانند فیلترها و پمپ‌ آماده نصب می‌شوند.

مراحل اجرایی ساخت یک استخر در باغ

در انتها می‌توانید با سلیقه دلخواه خود یا یک طراح دکوراسیون خلاق، به اطراف و فضای بیرونی استخر بپردازید تا فضایی دلچسب و چشم نواز از استخر خود نمایان کنید. با رسیدگی به فضای اطراف از آب‌تنی در یک فضای مفرح و شادی‌بخش چند‌برابر لذت خواهید برد.

قیمت ساخت استخر در باغ

 هزینه نهایی ساخت یک استخر در باغ را عواملی مانند نوع مصالح، تجهیزات نصب شده، کیفیت و  نوع طراحی استخر و... تعیین می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان با قاطعیت از هزینه ساخت یک استخر صحبت کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی مراحل ساخت یک استخر در باغ پرداختیم، با ساخت استخر در باغ با یک تیر دو نشان می‌زنید چرا که علاوه بر آب‌تنی از هوایی عالی نیز بهره‌مند خواهید شد. امیدواریم مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بوده‌ باشد. شما عزیزان نیز اگر تجربه ساخت استخر در فضای باز را دارید، آن را در بخش نظرات با ما و دیگر علاقه‌مندان در این حیطه در میان بگذارید.