تجربه گذراندن وقت در استخر‌ همیشه مفرح و انرژی‌بخش بوده است، استخر‌ها برای افراد جامعه یک استراحت‌گاه دلپذیر محسوب می‌شوند. همانطور که می‌دانید برای هر چیزی که دائما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اقدامات لازم جهت مراقبت از آن نیز باید فراهم باشد. استخر‌ها هم از این قاعده جدا نیستند و باید هرچند وقت یک‌بار رسیدگی‌های لازم برای بهبود وضعیت آن‌ها انجام شود.

کارفرمایان در حیطه خدمات استخر باید در بحث عایق‌کاری و ممانعت از به وجود آمدن نشتی‌های مختلف به‌طور جدی عمل کنند. باید توجه شود که آب‌بندی، مخصوصا برای حفظ کیفیت کف استخر یک راه بسیار معقول و ضروری است. زمانی که آب‌بندی استخرها انجام می‌شود، این مورد را در نظر بگیرید که هیچ مکانی از استخر از فرآیند آب‌بندی باز نماند و در تمامی نقاط آب بندی انجام شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه انواع آب‌بندی در استخرها آشنا شویم.

چرا آب بندی استخر امری حیاتی و پراهمیت تلقی می‌شود؟

با صورت‌دهی پروسه آب‌بندی، علاوه بر انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از نشتی آب، برای مدت زمان طولانی خیالت‌تان راحت است که نمای بیرونی استخرتان قابل قبول و سالم است؛ همچنین با انجام فرآیند عایق‌کاری، استخر‌ شما از هرگونه تخریب مربوط به یخ زدگی و سرما در امان مانده و بر عمر مفید استخرتان افزوده می‌شود.

ترفند‌های آب‌بندی انواع استخر

ترفندها و روش های متعددی برای آب‌بندی استخر وجود دارد که در ادامه به صورت کامل به آن‌ها می‌پردازیم.

آب‌بندی استخر‌‌هایی که با کاشی طراحی شده‌اند.

از روش‌های رایج در فرآیند آب‌بندی کاشی‌کاری است که اکثرا برای استخر‌هایی که خصوصی هستند کاربرد دارد و هزینه ی بالا‌تری را از شما می‌طلبد. با این روش، نظافت  و تمیزی استخر، امری بسیار راحت است و فضای کاشی‌کاری شده خوش منظری برای شما نمایان می‌شود. بهره‌گیری از کاشی‌ها برای نمای بیرونی استخر هم کابرد زیادی دارد؛ با این روش، حواشی خارجی استخر بدون هیچ جلبک و باکتری در دسترس شما خواهند بود.

ترفند‌های آب‌بندی انواع استخر

آب‌بندی استخر بتنی

استفاده از آب‌بندی دوجزئی برای استخر‌های بتنی بیشترین سودرسانی را در پی خواهد داشت. منظور از دو جرئی این است که یک جزء آن از پودری سیمانی که ترکیب شده با پلیمر و مواد معدنی است تشکیل می‌شود و جزء دیگر رزینی از نوع امولسیونی آکریلیک است. معمولا آب‌بندی را از کاسه استخر شروع می‌کنند و برای این‌کار از موادی مانند پوزولانی استفاده می‌شود. چنانچه ساختار بتنی استخرتان در مقابل نفوذ آب مقاومت مناسبی را نداشته باشد، از ترکیبات آنی‌گیر و پودر‌های کریستال بهره‌گیری می‌شود.

پس از اجرایی کردن آب‌بندی دو‌جزئی به مرحله چسب‌کاری کاشی می‌رسیم؛ به وسیله این چسب کاشی‌ها را نصب می‌کنند و پس از آن با ترکیبات بندکشی، درز‌ کاشی‌ها را آب‌بندی می‌کنند. موقعیت جغرافیایی و جنس کاشی استخر شما در تعیین نوع چسب ‌کاشی بسیار موثر است. در همین راستا، به معرفی نوع چسب کاشی برای آب‌بندی استخر شما می‌پردازیم. چنانچه دمای موقعیت استخر شما نسبتا پایین باشد، استفاده از چسب کاشی پرسلان توصیه می‌شود اما اگر دما بالا باشد و سرما و گرما متغیر باشند می‌توانید از  چسب‌های سرامیکی دو جزئی بهره ببرید. پس از استفاده از چسب‌، برای تکمیل فرآیند آب‌بندی، اقدام به استفاده از ترکیبات بندکشی می‌شود.

استفاده از چسب نانو برای آب‌بندی

بهره‌بری از چسب‌های نانو نیز روش‌ دیگری است که به وسیله آن آب‌بندی استخر را انجام می‌دهند. این چسب ساختاری مایع‌گونه دارد که رنگ آن شیری است اما پس از استفاده کاملا بی رنگ می‌شود. شایان ذکر است که استفاده از چسب‌های بتن پلیمر که اساس آن‌ها رزین امولسیونی است نیز می‌تواند یکی از روش‌های آب‌بندی باشد. از این نوع چسب برای ایجاد چسبندگی ملات جدید به بتن‌های قبلی که قدیمی شده‌اند، بالا بردن میزان مقاومت و سلامت بتن، افزایش کارایی در برابر سرمازدگی و مقابله با باکتری‌ها بهره‌گیری می‌شود.

آب بندی استخر‌های کشاورزی با ژئوممبرین 

این روش مخصوص استخرهای کشاورزی است؛ بنابراین نمی توان از آن برای استخرهای شنا استفاده کرد. نوع این آب‌بندی خاکی یا آهکی است و هزینه کم‌تری را می‌طلبد. می‌توان از آن برای آب بندی استخرهای وسیع پرورش ماهی یا انبار‌های ذخیره آب‌ کشاورزی بهره‌ برد. لایه‌های ژئوممبرین دارای ابعاد مختلفی هستند. از چالش‌های این روش این است که در شیب‌های تند کارایی ندارد، دارای عدم تطابق با ترمیم‌سازی است و جلبک‌زدن را هم در پی خواهد داشت.

آب‌بندی با پودر‌های کریستال و نفوذگر 

آب‌بندی با پودر‌های کریستال و نفوذگر 

این روش برای آب‌بندی استخر‌های بتنی استفاده می‌شود و هزینه‌ مناسبی را از استخرداران می‌طلبد. در این روش با نفوذ بالا و تاثیرات مثبت کریستال‌ها بر بتن‌‌ از آسیب‌های احتمالی که ممکن است استخر شما متحمل شود جلوگیری می‌شود. در این فرآیند از ترکیب آب و پودر‌های نام برده مخلوطی به دست می‌آید که آب‌بندی استخرتان را میسر می‌سازد.

آب‌بندی خمیری

در برخی مواقع ممکن است فشار‌های مختلف سبب ایجاد شکاف‌ ‌در استخر شوند؛ در این موارد از خمیر‌های مخصوص عایق‌کاری استفاده می‌شود. از فواید خوبی که ترفند آب‌بندی خمیری دارد این است که اگر استخر شما مرطوب هم باشد، می‌توان از آن استفاده کرد و کارایی خود را از دست نمی‌دهد.

آب بندی با رزین

به جرئت می‌توان گفت که این روش ‌از محبوب‌ترین و پرطرفدار‌ترین روش‌های آب‌بندی استخر است  و معمولا افراد زیادی برای عایق‌بندی استخر‌ خود از آن استفاده می‌کنند. این روش از ترکیب سه ماده رزین، سیمان و بتن بدست می‌آید و بسیار سودمند و پراستفاده است.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع روش‌های آب‌بندی استخر پرداختیم. امیدواریم مطابق با ویژگی‌هایی که استخرتان دارد بتوانید روشی را انتخاب کنید و به نتیجه دلخواه‌ برسید. شما عزیزان نیز اگر تجربه آب‌بندی کردن استخر را دارید، آن را در بخش نظرات با ما و دیگر علاقه‌مندان در این حیطه در میان بگذارید.