کاهش شفافیت آب استخر می‌تواند سبب به وجود آمدن عوامل بیماری‌زای متعددی ‌شود، بنابراین اطمینان از سلامت آب برای هر شناگر و استخردار یک امر حیاتی تلقی می‌شود. استخرداران بایستی دائما کیفیت آب استخر را کنترل کنند تا متوجه شوند چه زمانی از کیفیت آب کاسته می‌شود سپس اقدام به حذف چالش موثر بر افت کیفیت کنند. عوامل بسیاری می‌توانند بر کیفیت آب استخر تاثیر بگذارند که در ادامه به معرفی اساسی‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

علل کدر شدن رنگ آب استخر

در ابتدا برای بررسی سلامت آب استخر از کافی بودن گردش آب اطمینان حاصل کنید و از فیلتراسیون استخر مطمئن شوید؛ در صورت فقدان مشکل در این موارد به بررسی علل دیگر بپردازید. عواملی مانند این‌که آب استخر از تعادل و توازن شیمیایی برخوردار است یا خیر و ... .
به طور پیوسته آب استخر را مورد آزمایش قرار داده و مواد شیمیایی آب را تا حد تعادل افزایش دهید؛ میزان کلر را مورد بررسی قرار دهید و فرآیند فیلتراسیون را هربار به انجام برسانید. دوبار ضدعفونی آب استخر در هفته می‌تواند بر سلامت و مراقبت آب افزوده و شما را از عوامل چالش‌زا دور کند.

  کمبود مقادیر کلر آزاد در آب استخر

 معمول‌ترین علت کدری آب استخر، کاهش مقادیر کلر آزاد است. کمبود کلر آزاد یعنی وجود کلرامین  بیشتر در آب استخر و وجود آن، کدر شدن آب استخر را به همراه دارد. این ماده باعث تیرگی و از دست رفتن میزان شفافیت آب می‌شود؛ همچنین بویی که تولید می‌کند از کلر آزاد بسیار بیشتر است. این کلر توانایی از بین بردن عوامل جلبک‌ساز و سازنده آمونیاک را ندارد و نهایتا نمی‌تواند به شفافیت آب استخر کمکی کند. بایستی اندازه کلر ترکیبی یا کلر آزاد آب را بررسی کنید. چنانچه میزان کلر آزاد پایین‌تر از ۳ ppm  و یا میزان کلر ترکیبی بالاتر از ۰.۵ ppm باشد، نشان دهنده آن است که کلر آزاد استخر کم است و عامل کدرشدن آب استخر نیز همین چالش بوده است. برای شفافیت آب استخر و رفع میکروب‌های موجود در آن باید به آن شوک کنید و بر تعادل کلر‌ها نیز بی‌افزایید.

دلایل شیمیایی تاثیرگذار بر کیفیت آب استخر

یک راه دیگر برای افزایش سلامت آب استخر استفاده از محلول‌های شیمیایی است؛ چنانچه از این مواد به صورت درست استفاده نشود، شفافیت آب استخر شما کاسته خواهد شد. همچنین اگر زمانی که برای تصفیه آب اقدام می‌کنید، از مواد شیمیایی با کیفیت بالا بهره نبرید یا زیادتر از حدی که باید از آن‌ها استفاده کنید، علاوه بر افت کیفیت آب استخر رنگ حاشیه‌های استخر را نیز از بین می‌برید.

دلایل شیمیایی تاثیرگذار بر کیفیت آب استخر

PH  آب

واحد اندازه‌گیری مقدار انحلال عناصر معدنی در آب استخر را PH آن می‌نامیم. نامتعادلی PH  آب تاثیر مستقیمی بر کدری آب استخر می‌گذارد، زمانی که  PH آب پایین باشد، قابلیت بالاتری دارد تا مواد معدنی را در خود حل کند؛ بنابراین با بررسی سطح PH آب استخر، اقدام به کم یا زیاد کردن آن کنید. در همین راستا، مقادیر زیاد املاح و فلز‌های اضافی نیز از عوامل شیمیایی دیگری هستند که بر کدرشدن آب استخر تاثیر می‌گذارند. PH  مطلوب برای آب استخر از ۲/۷ تا ۸/۷ است و با افزودن بر این مقدار، آب استخر را کدر خواهید کرد.

 قلیایی یا سختی کلسیم آب استخر

قلیایی و سختی کلسیم آب عوامل دیگری‌اند که وجود آن‌ها بر میزان کدری آب استخر تاثیرگذار است. این عوامل برای کاهش کدری و افت کیفیت آب استخر کمک شایانی هستند. اگر این موارد بیشتر از حد معمول‌ استفاده شوند، ایجاد رسوب بر روی آب را ممکن خواهید کرد و به این نحو آب استخر شما کدر می‌شود؛ این در حالی است که اگر استفاده به حد مناسب باشد به PH  آب این توانایی را می‌دهید تا مواد معدنی در آب حفظ شود و  فرآیند شفاف‌سازی آب استخر نیز به انجام برسد.

میزان دما آب 

دمای آب استخر بر میزان کربنات کلسیم آب تاثیر مستقیمی می‌گذارد. به علت تعادل دی‌اکسید کربن در آب، با افزایش دما، حل شوندگی کلسیم در آب کاهش می‌یابد. زمانی که آب استخر گرم‌تر می‌شود دی‌اکسید کربن بیشتری را به خود جذب می‌کند؛ بنابراین دمای بیش از حد بالا یا پایین می‌تواند بر میزان کدری و کربنات آب تاثیر بسزایی بگذارد.

چگالی مواد ضدعفونی کننده

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید غلظت این مواد بر توازن آب استخر تاثیری ندارد؛ در حالی که کمبود مواد ضدعفونی‌ کننده بر کد‌ر شدن آب حتما تاثیر خواهد گذاشت. چنانچه آب استخر غنی از مواد ضدعفونی‌کننده نباشد، زمینه رشد میکروب‌ها و انواع جلبک‌ها فراهم می‌شود و کدری آب استخر را در پی خواهید داشت.

عوامل فیزیکی موثر در کدر شدن

عوامل فیزیکی موثر در کدر شدن

کافی نبودن میزان فیلتراسیون استخرها از عوامل بسیار مهمی‌ است که کمبود آن سبب کدر شدن آب استخر می‌شود؛ عناصر مرتبط با فیلتراسیون نباید کهنه و قدیمی باشند. هر چندوقت یک‌بار اقدام به تعویض و بررسی آن‌ها کنید.

عوامل بیرونی در محوطه استخر

چنانچه افت و خیز و شنا در محوطه استخر با تراکم بالایی صورت بگیرد، آلودگی‌ بیشتری وارد آب استخر خواهد شد. این آلودگی‌ها می‌توانند مواد آرایشی، تکه‌ها و ذرات مو یا بدن باشند؛ همچنین آبی که به درون محفظه استخر می‌ریزید ممکن است دارای کیفیت مناسبی نباشد، حاوی میکروب و آلودگی باشد و بر شفافیت و تمیزی استخر تأثیر بگذارد. در استخرهایی که روباز یا خانگی هستند علل آلودگی محیطی بیشتر است؛ مانند فضولات انواع پرنده، شاخه و برگ گیاهان، آب حاصل از باران شدید و دوده‌های موجود در هوا.

جمع بندی از کدر شدن آب استخر

برای افزودن بر ایمنی و سلامت آب استخر، عوامل ذکر شده را مورد بررسی قرار دهید و اقدام به برطرف‌سازی مشکلات و کاستی‌ها در استخر خود کنید. وجود آب کدر در استخر هرگز سبب استفاده مجدد شناگران از استخر شما نخواهد شد. کدری و فقدان شفافیت در آب استخر، بر روابط افراد با شما تاثیر می‌گذارد و سبب ایجاد نمایی غیرزیبا و غیربهداشتی در استخر‌تان می‌شود. به همین خاطر اتفاق بسیار مطلوبی است اگر از عوامل کدرشدن آب استخر مطلع باشید. با رعایت ترفند‌های حرفه‌ای به پاکسازی استخر خود بپردازید و آبی با کیفیت برای شناگران مهیا کنید. در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین مواردی که موجب کدری آب استخر می‌شود پرداختیم؛ امیدواریم شرح این عوامل و به اجرا گذاشتن هر کدام از آن‌ها سبب بهبود کیفیت آب استخر شما عزیزان شود.